Sabtu, 20 Jun 2009

Bukit Tinggi - Padang 2008

Program Pengantarabangsaan II ke Bukit Tinggi Padang Indonesia berlangsung pada Ogos 2008. Program "Bahasa dan Kebudayaan" kali ke-2 bertumpu di Bukit Tinggi dan Padang, Sumatera Barat, Indonesia.
Kami bertolak dengan menggunakan feri di Pelabuhan Port Dickson. Perjalanan ke Dumai mengambil masa selama 3 jam dan kami tiba di Dumai sebelum menuju ke Padang, Sumatera Barat. Aku dan Hafis di dalam feri bersama-sama anak2 SAMURA yang kemudiannya berasa bosan lalu ke tingkat atas feri untuk menghirup udara segar.

Setibanya di Padang, Sumatera Barat setelah menunggang MPV selama 12 jam, kami singgah di sebuah hotel dan menghabiskan masa pagi sebelum bersarapan di pantai berhampiran.


Dalam perjalanan ke Bukit Tinggi, kami singgah di beberapa kawasan menarik seperti di Air Terjun ini. Walaupun tidak berkesempatan untuk bermandi-manda, namun kesegaran udaranya yang hampir sama seperti "Mexwell Hill" amat menyenangkan.

Kami juga sempat mengunjungi Jam Gadang yang menjadi mercu tanda di Bukit Tinggi. Kawasan itulah yang menjadi kawasan pertemuan antara anak muda. Selain di situlah juga gedung beli-belah yang terkenal dengan barangan kraf tangan dan makanan ringan.

Selain memenuhi acara rasmi di SMAN1 Bukit Tinggi dan SMAN1 Padang Panjang, aku dan rombongan sempat jugak untuk membeli-belah dan mengunjungi tempat yang menarik. Bukit Tinggi memang syurga tudung dan telekung selain kraf tangan.


Selain mengunjungi pusat beli-belah, kami juga mengunjungi Rumah Gadang yang merupakan bangunan tertua dan diperbuat dengan teknologi lalu tanpa sebatang paku dan dengan sturktur yang tidak memungkinkan roboh walau dalam keadaan gempa bumi sekalipun.

Setelah tamat segala program yang dirancangkan, dan semuanya berjalan dengan lancar, kami pulang ke tanah air dengan menggunakan pesawat Air Asia.

Moga dapat berkunjung semula ke tempat ini pada November 2009 akan datang.

2 ulasan:

  1. salam..

    teringin nak pergi balik ke padang nanti dec nih..inyslah

    waslam

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    BalasPadam