Sabtu, 20 Jun 2009

Umrah 2008

Pada tahun 2008, sekali lagi aku pergi umrah dengan keluarga. Kali ini selain anak-anak dan isteriku, mentua dan kakak ipar, aku juga turut membawa emak aku. Pemergian pada kali ini amat mencabar kerana aku terpaksa menjadi tulang belakang disebabkan oleh semua yang pergi sudah uzur. Ayah mentua dan mak mentua pun sudah berumur lebih 60 tahun dan aku juga membawa emakku yang sudah menjangkau 70 tahun.

Cuaca yang panas turut mencabar kesabaran aku dan famili. Walau bagaimanapun perjalanan kami tempuh kerana-Mu ya Allah.

Mekah dan Madinah adalah tempat yang 'the best in the world'. Datang ke tanah haram ini berpuluh-puluh kali menjadi idamanku. Bersujud di Masjid-Mu memang mengasyikkan. Ketenangan dan segala-galanya ada di sini.

Aku, Isteri dan anak-anak bersama-sama emakku membeli kurma di ladang kurma di Mekah.


Aku, Isteri dan anak-anak di hadapan hotel sementara menunggu ketibaan bas untuk membawa kami berziarah ke tempat-tempat bersejarah sekeliling kota Mekah.


Anakku Atiqah dan isteriku Anilah di dalam Masjidi al Harram.


Memang sudah lama aku pendam hajat untuk membawa emakku bersama-sama. Kali terakhir aku bersama-sama mereka ialah sewaktu arwah ayahku masih hidup iaitu pada tahun 1997. Itulah pertama kali aku ke Mekah, dan umrah kali pertama pada tahun 1997 tidak dapat aku lupakan sepanjang hayatku.


Ayah dan ibu mentuaku bergambar berhampiran Masjid Terapung di Jeddah sebelum berlepas pulang ke tanah air.


Isteri, anak dan iparku di Lapangan Terbang King Abdul Aziz sementara menunggu kapal terbang untuk pulang ke tanah air.


Anakku 'Atiyah yang tidak banyak kerenah sepanjang ibadah kami di Tanah Suci Madinah dan Mekah. Semoga dapat mengunjungi Madinah dan Mekah berulang-ulang kali lagi. Amin.

1 ulasan:

  1. salam saudara..

    laa kenapa tak singgah di tempat sya...

    waslam

    BalasPadam